Elke architect heeft een unieke ontwerpidentiteit. De laatste jaren is een van de meest besproken stijlen wabi-sabi, een filosofie die wordt omarmd door enkele van de meest gerenommeerde architecten.
Overweeg een ontwerpfilosofie die diepte vindt in eenvoud, charme in het onafgewerkte en gratie in het verouderde. Dit is de Japanse esthetiek die bekend staat als wabi-sabi, die de schoonheid van tijd en imperfectie eert. Wabi-sabi moedigt ons aan om het diepe te herkennen in het gewone, versleten hout, gebroken keramiek en kamers die lijken te leven met geschiedenis, ver van de glanzende steriliteit van de moderne tijd. Het is een theorie die op subtiele wijze onze perceptie van schoonheid en design heeft veranderd door enkele van de meest gerenommeerde architecten ter wereld te beïnvloeden.
De Japanse architect Sutemi Horiguchi was een pionier in het integreren van wabi-sabi in zijn ontwerpen. In een tijd waarin de wereldwijde architectuurtrend sterk neigde naar modernisme, gedefinieerd door materialen als beton, staal en glas, keek Horiguchi verder om de essentie van architectuur te verkennen in meer natuurlijke, landelijke invloeden. Zijn benadering suggereert dat hij misschien zijn tijd vooruit was en ideeën voor ogen had die in de lijn lagen van het postmodernisme, zelfs voordat hij de modernistische principes volledig overnam.
De bekende architect, antiek en kunsthandelaar Axel Vervoordt is zeer geïnspireerd door de essentie van wabi-sabi. Dit wordt ondersteund door een interview met Tatler Asia waarin Vervoordt zegt: “Veel van wat ik doe gaat over het vinden van positieve energie, dus ik hou van kunst die ons dingen anders laat zien en voelen”.
Axel Vervoordt’s Home
Zijn huis, het kasteel van ‘s-Gravenwezel, werd door Vervoordt zelf gerenoveerd. Het kasteel dateert uit de 13e eeuw en was eigendom van een familie tot 1984, toen Vervoordt het landgoed kocht. Het kasteel werd een meesterwerk dat werd gerenoveerd en tot leven gebracht met de hulp van zijn vrouw May. In plaats van het historische karakter uit te wissen, behield Vervoordt de oude schoonheid en liet hij de versleten stenen, vervaagde fresco’s en gepatineerde oppervlakken hun verhaal vertellen. In het kasteel zijn antieke meubels, kunst en natuurlijke texturen naadloos geïntegreerd, waardoor een leefruimte is ontstaan die zowel tijdloos als heel persoonlijk aanvoelt. Vervoordt’s aanpak van de renovatie viert imperfectie en geschiedenis en transformeert het kasteel in een sereen en harmonieus toevluchtsoord.
Tribeca Penthouse in het Greenwich Hotel
Het Tribeca Penthouse, ontworpen door Axel Vervoordt en eigendom van Robret De Niro, gelegen in het Greenwich Hotel in New York City, is een prachtige illustratie van wabi-sabi in actie. Het penthouse, dat is ontworpen in samenwerking met de Japanse architect Tatsuro Miki, staat voor oprechtheid, eenvoud en de schoonheid van de natuur. Teruggewonnen eiken balken, handgepleisterde muren en stenen vloeren uit Pennsylvania zijn enkele van de zorgvuldig gekozen componenten van de ruimte die een gevoel van imperfectie en tijdloosheid inspireren.
Met ramen van vloer tot plafond die uitkomen op een privéterras dat is ingericht met handgemaakt meubilair en flora, combineert het ontwerp van het penthouse moeiteloos binnen- en buitenruimtes. De kamers worden overspoeld met natuurlijk licht, dat de rauwe texturen en aardetinten benadrukt die kenmerkend zijn voor het gebied. Vervoordts idee om ruimtes te ontwerpen die natuurlijk lijken en diep verbonden zijn met hun omgeving wordt weerspiegeld in elk klein detail, van het zorgvuldig gekozen meubilair tot de handgemaakte armaturen. Het Tribeca Penthouse belichaamt de subtiele schoonheid en diepe harmonie van wabi-sabi en biedt een vredig toevluchtsoord weg van de drukte van de stad.
Photo background & 2: © Mari Luz Vidal for Openhouse; © Laziz Hamani; courtesy of Axel and May Vervoordt.
Photo 3: Website The Greenwhich Hotel Tribeca Penthouse