De tentoonstelling, getiteld "Bror Lindh (1877-1941): Lumières du Nord" voert ons rechtstreeks mee naar het koude Zweden en dompelt ons onder in de kern van het leven van de schilder.
Bror Lindh werd in 1877 geboren in het Zweedse Värmland en groeide op in een artistieke familie. Hij werd opgeleid door zijn vader, Carl Jansson, en kreeg daarna een academische opleiding van Gustaf Fjæstad, een Zweedse schilder die gespecialiseerd was in het weergeven van winterlandschappen.
Bror Lindh werkte daarna als decoratieschilder in de stad Arvika, maar besloot zich uiteindelijk aan te sluiten bij de schilderschool van de Zweedse kunstenaarsvereniging in Stockholm.
Moe van de romantische misleidingen besloot Bror Lindh uiteindelijk om de hoofdstad te verlaten en terug te keren naar Värmland, waar hij zich terugtrok uit de maatschappij om in armoede te leven.
De kunstwerken van Bror Lindh vertonen een aanzienlijke invloed van Fjæstad’s werk, hoewel Bror Lindh’s stijl misschien niet zo fotorealistisch is als die van zijn mentor. We kunnen echter sterke verwantschap vinden met de nauwgezette aquarellen van Stefan Johansson.
Bovendien wordt Bror Lindh’s precieze manier van schilderen gerechtvaardigd door het rigoureuze en zuinige gebruik van zijn materialen vanwege zijn moeilijke economische omstandigheden. Door zijn oordeelkundige manier van schilderen laat Bror Lindh een ware beheersing van kleuren en licht zien, vooral in zijn werken over het noorderlicht.
Al in de jaren 1920 ging Bror Lindh tegen de maatschappelijke trends in om zich volledig terug te trekken uit elk sociaal leven en keerde hij terug naar het Zweedse platteland, hoewel zijn kunstwerken tegelijkertijd werden tentoongesteld in regionale musea in Zweden. Bror Lindh stierf in 1941 op 64-jarige leeftijd.
Veel van zijn kunstwerken werden later tentoongesteld door prestigieuze instellingen zoals het Stockholm Moderna Museet (open sinds 1958).
Deze tentoonstelling is open voor het publiek tot 9 februari, maandag tot vrijdag van 10.00 tot 17.00 uur, zodat we de onderliggende synthetische stijl en mystieke esthetiek van Bror Lindh’s afbeeldingen van noordelijke landschappen nog een paar dagen kunnen bewonderen.